Bakgrund - vår resa

Här är en kortfattad version av vår resa mot en egen familj..
 
 
2013
Januari - jag slutar med p-piller
September - min mens försvinner helt
 
2014
Januari - besök hos läkare som skriver ut primolut-nor för att sätta igång mens och sedan pergotime enkeldos för att ge ägglossning. Ingen ägglossning skedde.
Februari- läkaren skriver ut primolut-nor igen och dubbeldos pergotime. Efter blodprov konstateras att ägglossning skett.
Mars - septmeber - Jag tar dubbeldos av pergotime varje månad. Ägglossning sker, men blir ändå inte gravid.
September - december- vi börjar förstå att något ej stämmer. Uppsöker ny klinik som påbörjar en utredning. Min man lämnar spermier och jag undersöks. Jag diagnotiseras med PCO. Min mans spermier är 5 väldigt många och väldigt aktiva, dock aningen tillknycklade. Remiss skickas för IVF till RMC.
 
2015
Februari - blir kallade till RMC för ett första möte. Vi får lära oss injektionsteknik m.m. Då jag ej lämnat cellprov sedan 2012 och haft cellförändringar tidigare får vi inte starta behandlingen innan nytt godkänt prov är taget.
Mars- vi får äntligen starta vår första IVF. Kort protokoll. Massor av sprutor, tabletter och 4 ultraljud. Äggplock sker 16:e mars. 13 äggs togs ut. 6 befruktades. 1 fördes in den 18:e mars. 1 ägg till frys. Testdag 3:e april. Den 30:e mars på ruvardag 12 kom mensen.
Maj - Frysåterföring av 5-dagars. Testar svagt positivt på ruvardag 5 och starkt på dag 7. Gravid för första gången i mitt liv!
Juni - Missfall i vecka 6 (5+3)
Juli - Försöker själva under klinikens sommarstängning.
Augusti - ivf nr 3 sätts igång. Äggplock 29/8 vilket resulterade i 13 ägg varav 4 befruktades. Insättning av 3-dagars 31/8. Testdag 16/9. 
September - Positivt graviditetstest. Inga ägg till frys. Missfall vecka 5.
Oktober - Spontangravid för första gången någonsin
November - Fostret upptäcks dött i vecka 9
 
2016
Januari - Missfallsutredning planerad
Februari - Spontangravid igen. Missfallsutredningen visar inget fel. Ultraljud i v6 var bra.
Mars - Ultraljud i vecka 8 och 10 var normala
April - KUB visade ett perfekt lite monster!
Maj - RUL 25/5 visade en frisk pojke!
Oktober - Beräknad förlossning - 18e oktober föddes en frisk pojke!